În această eră digitală, menținerea atenției asupra sarcinilor și evitarea distragerii este mai greu de realizat decât de obicei.
Dacă simți că nu ai suficient timp pentru tine, te simți din ce în ce mai stresat la locul de muncă sau te simți copleșit indiferent cât de mult muncești – acesta ar putea fi momentul pentru a afla noi metode de gestionare a timpului pentru a te readuce pe drumul cel bun.
La urma urmei, se spune că ar trebui să muncești mai inteligent, nu mai greu.
Daca îți doreai sa fii mai productiv și nu știi cum, atunci iată 20 de obiceiuri prin care să-ți crești productivitatea:
1. Stabilește-ți obiective
Cu o direcție clară, vei ști și care din activitățile tale sunt esențiale și care nu. Altfel, le vei face în funcție de ordinea în care apar, vei face de toate și nu vei ajunge nicăieri. Cu alte cuvinte, ai un scop către care îți poți direcționa mijloacele (adică productivitatea).
2. Regula celor 2 minute
Dacă ajungi la concluzia că o acțiune se poate face în 2 minute, atunci aceasta ar trebui făcută pe loc, pentru că ne ocupă mult mai puțin timp să rezolvăm unele treburi, decât ne-ar lua să le trecem pe o listă, să revenim asupra lor și să le ducem până la capăt.
3. Evită procrastinarea
Află cauzele care duc la amânarea taskurilor, găsește o soluție și concentrează-te pe obiectiv.
De exemplu, dacă te trezești stând pe telefon, în loc să lucrezi la o sarcină importantă sau la un proiect, ar fi bine ca atunci când te pui la birou să ții telefonul pe silențios și să îl duci în altă cameră. Astfel nu va fi la vedere și va necesita efort pentru a-l lua.
4. Învață să te concentrezi
Trăim în epoca în care durata atenției este ca a unui pește. Potrivit unui studiu realizat de Microsoft, capacitatea de a fi atenți, a scăzut de la 12 secunde cât era în anul 2000, la 8 secunde 13 ani mai târziu, comparativ cu a unui pește care are capacitate de atenție de 9 secunde. Și nu mai spunem că acum mai bine de 40 de ani, era undeva la 10 minute.
De ce? Un factor îl reprezintă smartphone-ul. Un alt studiu realizat în 2019 de compania Asurion spune că o persoană din America își verifica telefonul în medie de 96 de ori pe zi, asta însemnând aproximativ o dată la 10 minute.
5. Nu face multitasking
Deși se încurajează multitaskingul în special la locurile de muncă, ele au o limită care, dacă este depășită, devine ineficiență. Multitaskingul determină o pierdere a vitezei și preciziei datorită faptului că creierul tău schimbă în mod activ atenția între fiecare element. O să începi multe și nu o să termini nimic. Iar pe termen lung este neproductiv și nesănătos, din cauza stresului creat.
6. Setează-ți termene limită sau deadline-uri
Pentru că așa cum arată legea lui Parkinson, fiecărei sarcini îi ia atâta timp cât îi aloci. Dacă ai o zi la dispoziție să o termini, o să te încadrezi într-o zi. Dacă ai aceeași sarcina și ai 3 zile la dispoziție, o să te încadrezi în 3 zile.
Setarea termenelor limită este singura variantă prin care poți economisi timp și poți face mai multe sarcini.
7. Nu-ți verifica e-mailul
În marile companii, e-mailul este cunoscut ca cel mai mare ucigaș al productivității, pentru că te întrerupe foarte des și îți deschide tot felul de bucle mentale: oare ce e-mail am primit?
Dezactivează-ți notificările și verifică e-mailul doar în anumite perioade ale zilei și nu dimineața. Iar dacă vrei să te scuzi zicând că poate fi ceva urgent, să știi că de obicei oamenii folosesc telefonul pentru lucrurile urgente.
8. Nu-ți lăsa e-mailuri necitite
Atunci când citești e-mailurile, citește-le pe toate, răspunde unde este necesar, cele inutile șterge-le sau, dacă primești multe pe zi, împarte-le pe categorii.
Tratează citirea e-mailurilor ca o sarcină individuală.
9. Prioritizează
Stabilește-ti care sunt lucrurile esențiale și care nu sau, mai bine zis, care au impact și care nu. Pentru că doar cele importante te vor duce mai aproape de obiectivele tale. Și atenție, nu confunda lucrurile urgente cu cele importante!
Foarte mulți se ocupă toată ziua de lucruri urgente, dar dacă s-ar ocupa de cele importante, nu s-ar mai ajunge la lucruri urgente.
10. Pune sarcinile pe foaie
Dacă ai foarte multe lucruri de făcut, mută-le din capul tău pe foaie. Dacă le ai pe foaie le poți prioritiza, ai o privire completă asupra lor și elimini riscul să le uiți, deci mai puțin stres. Folosește-ți energia creierului pentru sarcinile în sine, nu pentru a le ține minte.
11. Planifică-ți săptămâna
Planificându-ți timpul pe următoarea săptămână, te va ajuta să gândești pe termen lung, îți va permite să blochezi anumite intervale de timp pentru acea sarcină, vei ști unde te afli în raport cu sarcinile tale și cu obiectivul. Pe scurt, vei fi organizat și vei economisi timp.
12. Fii organizat
Ține-ți lucrurile și obiectele pe care le folosești des cât mai organizate. Poți folosi tot felul de instrumente de îndosariere, culori, aplicații mobile, etc.
Îți oferă control, găsești ce ai nevoie când este urgent și asta va duce la o productivitate ridicată.
13. Redu timpul pe rețelele de socializare
Rețelele de socializare sunt pentru minte așa cum este zahărul pentru corp. Dependența de rețelele de socializare, nu doar că îți scade productivitatea foarte mult, dar îți umple mintea cu o cantitate imensă de informații inutile, iar mintea are o capacitate limitată. Folosește-o cu un scop!
14. Renunță la știri
Pe lângă faptul că majoritatea sunt negative și îți schimbă starea, în mai toate cazurilor nu poți face nimic ca să schimbi situația, iar aceste știri nu te ajută cu nimic în atingerea obiectivelor tale. Renunță la știri și la televizor!
15. Ia pauze
Nu poți sta concentrat ore întregi și în același timp să fii productiv. Mulți experți în productivitate recomandă să lucrezi 50 de minute, după care să te ridici și să te miști, sau altă activitate relaxantă timp de 10 minute, după care să te întorci din nou la ceea ce făceai.
Asta îi oferă creierului timp să se odihnească și să se reîncarce.
16. Mănâncă sănătos
Dacă lucrezi la ceva și mănânci cantități mari de carbohidrați, cel mai adesea te va lua somnul și ți se va duce cheful de muncă. Alege să mănânci sănătos, pentru a te încărca cu energie și focus, nu pentru a deveni leneș.
17. Fă exerciții
În perioadele în care lucrezi, exercițiile intense, chiar și de durată scurtă, îți schimbă chimia din sânge care duce la o stare de bine, crește capacitatea de concentrare și îți îmbunătățește sănătatea generală.
18. Dormi suficient
Mulți lucrează până târziu și dorm mai puțin în ideea de a câștiga timp, dar pe termen lung s-a demonstrat că nu e productiv și sănătos. Dacă nu dormi suficient, scade performanța, creativitatea și nivelul de energie. Iar în final îți va scădea și speranța de viață. Somnul este cel mai important obicei, dar cel mai subapreciat!
19. Trezește-te devreme
Așa cum am vorbit în video-ul 5AM, trezitul devreme este principalul obicei al oamenilor bogați, care îți aduce mai multe beneficii:
- Ai 2-3 ore de avans față de cei care dorm.
- Te poți concentra fără să fii întrerupt și este timpul perfect pentru pasiunile tale sau pentru dezvoltare, cum ar fi cititul.
- Ești mai productiv, pentru că dimineața creierul este mai performant.
- Nivelul de stres scade considerabil dimineața, pentru că nu are presiunea timpului.
- Poți să-ți planifici ziua în liniște.
20. Creează-ți noi obiceiuri
Dacă nu știi cum, îți recomand cartea Atomic Habits, una dintre cele mai bune cărți citite și cea mai completă carte despre obiceiuri.
De ce sunt importante obiceiurile? Pentru că, așa cum arată studiul lui Thomas Corley, diferența dintre bogați și săraci este dată de obiceiurile pe care le au.
De exemplu, 81% dintre bogați au o agendă cu lucrurile pe care trebuie să le facă, în timp ce doar 19% dintre săraci au o asemenea agendă.
In final, asumă-ți responsabilitatea!
Ține minte: Există o mare diferență între a fi ocupat și a fi productiv!
Cărți recomandate:
BRIAN TRACY – Incepe cu ce nu-ti place:
OCTAVIAN PANTIS – Musai List:
JAMES CLEAR – Atomic Habits:
Dacă preferi varianta video:
Pe tine ce obiceiuri te-au ajutat să îți crești productivitatea?
Împărtășește răspunsul tău în comentariile de mai jos!