fbpx

5 Moduri de a dezvolta disciplina

Designed by Freepik

Persoanele disciplinate sunt tot timpul admirate și lăudate, dar disciplina este doar rezultatul pe care-l vedem din exterior, în spate aflându-se un întreg proces prin care a ajuns acolo. 

A învăța să te conduci eficient pe tine și pe ceilalți se rezumă la disciplină. Fericirea, succesul și împlinirea provin din concentrare și autocontrol. Poate fi greu de crezut când te confrunți cu perspectiva de a câștiga bani rapid sau te simti leneș și vrei să dormi mai mult în loc de a merge la sală, dar studiile arată că oamenii cu autodisciplină sunt mai fericiți.

De ce? Pentru că, cu disciplină și autocontrol, realizăm mai multe dintre obiectivele de care ne pasă cu adevărat. Disciplina este puntea dintre obiectivele stabilite și obiectivele îndeplinite.

Așa că astăzi vorbim despre 5 moduri prin care îți poți dezvolta disciplina, cauzele principale dar și lipsa ei.

Ce este disciplina?

Mike Tyson zicea: 

Disciplina înseamnă să faci ceea ce urăști să faci, dar totuși să faci că și cum ți-ar plăcea.

Dacă analizăm semantica termenului disciplină, el provine de la ”discipol”, iar discipolul urmează un maestru, care în esență reprezintă o viziune, un scop pe care vrei să-l atingi urmându-l.

Pe scurt, aș putea spune că disciplina există acolo unde exista și obiective care au sens pentru tine și valorile tale.

Spunem că o persoana este disciplinată când vedem că se ține de lucrurile pe care și le propune să le facă. Asta vedem noi din exterior, dar în spate este voință repetată până când, în final, se transformă într-un obicei.

1. Practică disciplina zilnic!

Scopul nostru de bază, scris în sistemul de operare, este supraviețuirea și reproducerea, fiecare dintre ele conținând niște instrucțiuni clare. Iar, în afara de acestea, suntem programați să economisim energie. 

Dar disciplina, voința, concentrarea, necesită un consum mare de energie. Uită-te cât este de greu să-ți dezvolți obiceiul de a citit zilnic, cât este de greu să stai concentrat câteva minute pe un singur lucru.

Studiile arată că avem zilnic o cantitate limitată de voință. E ca și cum ai avea la dispozitie un pahar cu apă din care bei pe parcursul zilei. Așa că, cu cât bei mai des și mai mult, cu atât îl vei epuiza. La fel este și cu voința. O dată ce te-ai forțat să faci ceva ce ”trebuia”, ai consumat o parte din voință, iar cu cât acel „trebuie” este mai mare, cu atât îți va consuma mai multă voință.

Totodată, studiile din neuroștiință prezentate de Andrew Huberman arată că, în primele 8 ore de la trezire, cantitatea de voință este mai mare, îți este mai ușor să faci anumite lucuri care ”trebuie”, după care, în urmatoarele 5 ore se diminuază, iar apoi scade la minim, indiferent dacă o folosești sau nu. 

De aceea dimineața ești mult mai productiv și se recomandă să-ți începi ziua cu lucrurile grele, pentru că îți va fi mai ușor să le faci. Dacă nu le faci dimineața, dupa-amiaza sigur nu le vei mai face.  

Prin urmare, lasă rețelele sociale și stiriile dimineața și apucă-te de treabă, dacă îți dorești să fii o persoană disciplinată!

2. Cunoaște-ți valorile, punctele forte și punctele slabe!

Suntem disciplinati acolo unde percepem că este important pentru noi, în valorile noastre, în nevoile de bază. Uită-te cu câtă disciplină merg foarte mulți oameni, la locul de muncă, și stau 8-10 ore zilnic, zeci de ani, deși nu-și doresc asta. Compară asta cu cât îți este de greu să investești 1 oră pe zi pentru a-ți dezvolta o abilitate, care să-ți aducă mai mulți bani, sau pentru a-ți dezvolta o pasiune care să se transforme într-o sursă de venit în plus.

De ce se întâmplă asta? O parte din răspuns se afla în nevoia de bază, unde îți este amenințată supraviețuirea. Poți afla mai multe din articolul despre cele 6 nevoi umane

Află-ți valorile și vei vedea unde ai disciplină și unde nu. Dacă dorești un test foarte bun pentru valori, îmi poți scrie un e-mail și ți-l trimit.

3. Stabilește obiective clare și un plan de acțiune!

Dacă nu ai un „de ce” în spatele unei actiuni, a unui obicei, nu vei avea disciplină, perseverență, motivație, etc. De aceea, repet în fiecare video importanța obiectivelor și a directiei și, de aceea, am creat și un program de coaching pentru asta. 

Obiectivele stabilite într-un mod corect, aliniate cu valorile personale, îți vor oferi direcție, disciplină, perseverență, motivație!

O clientă ce a finalizat programul de coaching, având că principală problemă lipsa disciplinei zice:

„Am făcut în două luni cât într-un an și jumătate.”

O dată ce capeți claritate, în direcția în care vrei să mergi, apare și disciplina.

Nu vom face niciodată lucruri care nu au sens pentru noi, care nu au valoare. Nu mă voi apuca să alerg zilnic dacă nu îmi pot răspunde la întrebarea ”de ce vreau să fac asta?” și daca nu este important pentru una din valorile mele.

Prin urmare, stabilește-ți niște obiective congruete cu tine, fă-ți un plan și vei vedea că apare și discplina!

4. Dormi bine și mănâncă sănătos!

Nu poți avea disciplină și voință când ai o stare de spirit precară, chiar depresivă. Atunci când ești leneș, obosit, somnoros, voința este în cantități limitate, iar aceste stări se trag cel mai adesea din lipsa somnului sau culcatul târziu, și o alimentație nepotrivită.

Un studiu făcut de Columbia Medical Center, în 2015, arată că o dietă cu conținut mare de carbohidrați rafinați, adică zahăr, pâine, paste, crește riscul depresiei. Cu un search pe Google vei descoperi că nu este singurul studiu de genul acesta.

Pune-te la somn înainte de ora 22:00 și renunță la carbohidrati în prima parte a zilei. Vei vedea un boost puternic în productivitate, concentrare și disciplină!

5. Crează noi obiceiuri și ritualuri!

Dacă cantitatea de voință este limitată și nu ne naștem disciplinați, atunci avem nevoie de diverse sisteme și intrumente pentru a ne suplimenta voința și a facilita procesul de construcție a unui obicei. Creierul, la nivel conștient, este destul de limitat și consumă multă energie, iar dacă faci un lucru repetat, că să economisească energie, el îl transformă într-un obicei pentru a se putea ocupa subconștientul. 

Uită-te câtă concentrare și energie investești acum, când conduci, comparativ cu atunci când ai condus pentru prima dată. Te poți deplasa dintr-un punct în altul al orașului, chiar și cu mintea în altă parte, fără să faci accident. Dacă vrei să afli mai multe, îți recomand să urmărești video-urile despre obiceiuri.

Fă ceva în plus!

Îți fac o recomandare pentru a-ți crește cantitate de voință: 

  • Dacă mergi la sală, atunci când faci exerciții, mai fă o repetare în plus! Chiar dacă ți-ai propus să faci doar 10 sau îți este greu. 
  • Atunci când citești și, ți-ai propus 10 pagini și vrei să te oprești, mai citește o pagină în plus.
  • Trezește-te mai devreme cu o oră și propune-ți să nu apeși butonul de snooze.

Folosește tot felul de activități mici, pentru a-ți antrena voința.

Studiile din neuroștiință arată că, făcând activități de genul acesta, mărunte, va crește rezistența la fricțiune, dintre cortex și sistemul limbic. 

Te mai poți folosi și de vizualizare. 

Dacă vrei să mergi la sală și nu ai chef, simplu fapt că îți vizualizezi procesul prin care mergi la sală, faci exercițiile, te simți bine că ai făcut acel atrenament, va diminua acestă fricțiune.

Tu ai reușit să îți dezvolți disciplina? Nu ezita să împărtășești răspunsul tău în comentariile de mai jos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

FacebookYouTubeInstagramWhatsApp

contact@efectulfluturelui.ro

Copyright © 2022 Efectul Fluturelui