fbpx

#83 Irațional în mod previzibil – Dan Ariely

irational in mod previzibil Dan Ariely

Renunțarea la obiectivele noastre pe termen lung, pentru o satisfacție imediată, înseamnă procrastinare.

Dan Ariely

Despre carte:

Irațional în mod previzibil de Dan Ariely ne demonstrează practic cum funcționează forțele ascunse care ne influențează deciziile, folosindu-se de expertiză lui în economia comportamentală.

Economia comportamentală este un domeniu care lucrează, atât cu instrumentele psihologiei, cât și cu științele economice, studiind de la reacția noastră în a economisi pentru pensie, până la incapacitatea de a gândi limpede când suntem excitați.

Cunoașterea iraționalității este  importantă pentru acțiunile și deciziile noastre de zi cu zi, precum și pentru a înțelege cum ne proiectam în mediul înconjurător și pentru opțiunile pe care acesta ni le pune în față. Omul nu este doar irațional, ci și previzibil irațional, iar iraționalitatea se manifestă în același fel, iar și iar. Indiferent dacă acționează în calitate de consumator, de angajat la locul de muncă sau în alte domenii, cunoașterea modului în care suntem previzibil iraționali ne oferă un punct de pornire pentru îmbunătățirea deciziilor noastre, pentru schimbarea în bine a felului în care trăim.

Cartea este o colecție de studii și cercetări pe diverse comportamente, ce te pune pe gânduri, vorbind despre o mulțime de lucruri, începând cu forța tratamentelor placebo, costul normelor sociale și a costului 0 (gratis), puterea prețului, și până la comparația dintre gustul Coca-Cola și Pepsi, unde ne explică rațiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare din piață și din afara ei.

O carte foarte interesantă care-ți va schimba filtrul pe care-l ai și modul în care vezi lumea din jurul tău.

Pasaje din carte:

  • Cei mai mulți oameni nu știu ce vor decât dacă văd lucrul respectiv într-un context. Nu știm ce fel de sistem audio ne place, decât după ce dăm de unul din care sunetul se aude mai bine decât cel de dinainte lui. Nu știm nici măcar ce vrem să facem cu viețile noastre, decât după ce găsim un prieten sau o rudă care face exact ceea ce ni se pare că ar trebuie să facem și noi.
  • Dacă îi dai omului 3 variante, în majoritatea cazurilor, va alege varianta din mijloc la fel cum un pilot aterizează printre cele două șiruri de lumini de semnalizare a pistei.
  • Restaurantele se folosesc de introducerea unui fel de mâncare în meniu pentru a-i determina pe clienți să-l comande pe  cel de-al doilea ca preț, care este proiectat să asigure o marjă de profit mai ridicată.
  • Relativitatea este (relativ) ușor de înțeles. Dar există un anumit aspect al relativității care ne păcălește constant. Nu doar că avem tendința să comparăm lucrurile unul cu celălalt, dar suntem înclinați să ne concentrăm atenția asupra lucrurilor ușor de comparat și să evităm o comparație între lucruri care sunt mai greu de comparat.
  • Oamenii care dețin o mașină Toyota, își doresc un Porsche, iar cei cu Porsche își doresc un Ferrari. Cu cât avem mai mult, cu atât ne dorim și mai mult.
  • Nu-i niciun secret că tuturor ne face plăcere să primim ceva pe gratis. Se vede treaba că zero nu-i doar un preț oarecare. Zero este un buton declanșator al reacției emoționale – o sursă de excitație irațională.

    Ai cumpăra un produs redus de la 5 lei la 2 lei? Poate. 
    Ai cumpăra un produs redus de la 5 lei la 0.5 lei? Poate.
    L-ai fi luat dacă ar fi redus de la 5 lei la 0? Mai întrebi?!

    ”Gratis” vine cu o asemenea încărcătură emoțională, încât percepem ceea ce ni se oferă cu mult, mult mai valoros decât este în realitate.
  • Un remediu băbesc împotriva cheltuielilor impulsive.
    Pune-ți cardul sau cartea de credit într-un pahar cu apă, iar paharul bagă-l în congelator. Prin urmare, atunci când îți vine cheful să faci o achiziție, trebuie să aștepți mai întâi să se topească gheața, ca să scoți cardul. Moment în care impulsul de a cumpăra s-a domolit.(nu-l dezgheța la microunde pentru că strici cardul)
  • Opțiunile ne distrag atenția de la scopul principal. Oamenii sunt copleșiți, nu de o absență a posibilităților, ci de o amețitoare abundență a lor.

Merită citită:

4 stele jumate

Cumpără cartea:

elefant.ro

Celelalte recenzii:

Recomandări de cărți:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

FacebookYouTubeInstagramWhatsApp

contact@efectulfluturelui.ro

Copyright © 2022 Efectul Fluturelui