fbpx

9 obiceiuri la care să renunți

Image by wayhomestudio on Freepik

Cu toții am auzit de crearea de to-do-list pentru a ne crește productivitatea. O altă listă care îți va impulsiona productivitatea este lista de „not-to-do”! Dacă știi ceea ce trebuie evitat, îți vei canaliza automat energia în lucrurile pe care vrei să le faci și, făcând ambele liste, îți vei maximiza performanța. Cum funcționează și ce fel de obiceiuri vrei să incluzi în lista personală de lucruri de „nefăcut”?

Citește întregul articol pentru a afla care sunt 9 obiceiuri de evitat, dacă vrei să îți duci productivitatea la următorul nivel.

De ce ai nevoie de o listă cu lucruri pe care să nu le mai faci?

Avem tot timpul liste de to-do, ceea ce este foarte bine. Dar nu avem liste de not-to-do, deși de foarte multe ori, cele din urmă pot aduce mai multe rezultate.
Dacă ai tot felul de obiceiuri nesănătoase, consumatoare de timp și energie, ele duc la a munci mai puțin eficace și profund. În final, acestea se traduc în somn mai puțin, sănătate mai precară, timp mai puțin cu cei dragi, timp mai puțin pentru tine, mai puține rezultate la muncă care înseamnă mai puțini bani, ș.a.md. E un întreg domino!

Ce sarcini ar trebui să fie pe această listă?

Lucrurile de pe not-to-do sunt cele pe care știi sau simți că nu ar trebui să le faci și pe cele cu care nu ar trebui să-ți petreci timpul, dar cumva nu te poți opri:

  • acțiuni din cauza cărora amâni constant sarcinile importante;
  • conversațiile foarte lungi pentru că îți place să socializezi, în loc să faci ceea ce este important;
  • slăbiciunile tale pentru lucrurile cărora vrei să le spui nu, dar cumva nu poți;
  • tot ceea ce este considerat o distragere a atenției de la a rămâne productiv;
  • toate sarcinile care te găsesc în mod constant, dar la care poți renunța sau delega;
  • responsabilitățile altora;
  • sarcini care îți aduc o valoare scăzută; 
  • sarcinile care te epuizează psihic sau emoțional;
  • obiceiurile proaste pe care vrei să le elimini; 
  • orice lucru care, dacă îl elimini, îți face loc pentru sarcinile importante și îți aduce mai mult timp.

Cum îți creezi lista de not-to-do?

Pasul 1: Planifică-ți timp pentru a face această listă.
Pasul 2: Analizează-ți activitatea din ultima lună.
Pasul 3: Identifică-ți sarcinile care ar trebui să fie pe not-to-do-list.
Pasul 4: Stabilește-ți un sistem pe care să-l folosești și pe care să-l pui în practică zilnic.
Pasul 5: Învață cum să spui nu – Începe să spui nu oamenilor și lucrurilor care nu au legătură cu obiectivele tale, cu proiectul tău, cu prioritățile tale, spune-ți nu inclusiv ție.

Exemple de 9 obiceiuri la care să renunți, de pe lista de not-to-do:

1. Nu sta pe social media la prima oră a dimineții!

2. Nu naviga pe internet fără sens de-a lungul zilei, obicei care ajunge să îți consume ore!

3. Nu răspunde la numerele pe care nu le cunoști!

  • De cele mai multe ori, telefoanele sunt doar întreruperi iar, pentru a putea ajunge la nivelul optim de concentrare, avem nevoie în medie de aproximativ 24 de minute. Pentru a putea fi productiv și pentru a produce rezultate ai nevoie de concentrare profundă!
  • Setează-ți mesaje automate prin care să-ți lase detaliile pe Whatsapp.
  • Sigur, nu toată lumea poate face asta pentru că, pentru unii, un număr de telefon necunoscut poate însemna un potențial client. Dar chiar și aici se pot găsi soluții, ca de exemplu, își poate stabili anumite intervale de timp în care să se ocupe de sunat clienții.

4. Nu verifica e-mailul la prima oră dimineață și în ultima oră înainte de somn!

  • În primul caz îți va da peste cap prioritățile și focusul de dimineață
  • Iar în cazul al doilea, îți va strica somnul. Cei care verifica și răspund la e-mailuri seara știu despre ce vorbesc.
  • E-mailul nu a fost niciodată un canal de comunicare pentru urgență. Așa că va putea aștepta până a doua zi, după ce ți-ai terminat cel puțin un task prioritar. 

5. Nu răspunde la fiecare e-mail pe care îl primești!

  • Notificările e-mailurilor sunt unul dintre cele mai mari distrageri pe care le au oamenii, mai ales angajații din multinaționale, pe care le verifică, în medie, de 11 ori pe oră!
  • Stabilește-ți un interval orar când să faci asta, de 2-3 pe zi.

6. Nu accepta întâlniri sau conversații telefonice fără o agendă clară!

  • Ai nevoie de claritate în orice faci, pentru a le putea planifica, pentru a nu fi întrerupt de la ceea ce lucrezi sau de la prioritatea ta. 
  • Orice întâlnire sau apel vor trebui să aibă un scop și să fie încadrate în timp. Altfel,  dacă ești printre cei pentru care socializarea este importantă, acest lucru va deveni un obicei zilnic, consumator de timp, care îți va întrerupe munca, îți va da peste cap planificarea și îți va amâna finalizarea task-urilor.
  • Discuțiile de orice ce fel, nu ar trebui să dureze mai mult de 30 de minute. O idee poate fi să-ți stabilești o durată maximă într-o conversație, pentru a putea rămâne conectat la subiect și, totodată, te va forța să fii cât mai eficace.

7. Nu consuma prea mult timp cu clienții care plătesc puțin sau care au multe pretenții!

Nu vei putea mulțumi pe toată lumea, asta e sigur. Fă o analiză a clienților tăi și aplică principiul 20/80. Vezi care 20% dintre clienți îți aduc 80% din cifra de afaceri și profit, și care 20% dintre ei îți consumă 80% din timp. Apoi stabilește niște acțiuni!

8. Nu fii conectat 24/7 la telefon

  • Ia-ți o zi liberă pe săptămână în care să stai fără telefon și fără internet. 
  • Sau stabilește-ți anumite perioade ale zilei în care să-l ții deconectat de la internet și pe DND. 
  • Stabilește-ți anumite momente când stai cu familia sau timp pentru ieșit în oraș 
  • Seara, după ora 7-8, poți să-ți deconectezi telefonul de la internet sau chiar să-l pui pe silențios.

9. Nu dormi până târziu și nu te pune la somn târziu!

Studiile arată că somnul de calitate scăzută este asociat cu niveluri crescute de amânare în timpul zilei următoare și că acest efect este influențat de autocontrol, ceea ce înseamnă că persoanele care au un nivel scăzut de autocontrol sunt afectați semnificativ de calitatea somnului lor.

Ce alte obiceiuri ai mai adăuga pe lista de not-to-do? Nu ezita să împărtășești răspunsul tău în comentariile de mai jos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

FacebookYouTubeInstagramWhatsApp

contact@efectulfluturelui.ro

Copyright © 2022 Efectul Fluturelui