Atunci când un obiectiv îți activează creierul, îți atinge inima, te împinge să te dezvolți și este o necesitate existențială, atunci îl vei atinge.
Mark Murphy
Despre carte:
Hard Goals de Mark Murphy, autorul renumitei cărți „Hundred Percenters” și fondatorul Leadership IQ, ne explică știința care stă la baza atingerii obiectivelor în carieră, în afaceri și în viață.
Cercetările efectuate pentru această carte au arătat că oamenii care își stabilesc obiective dificile sunt cu până la 75% mai împliniți decât cei cu obiective ușoare. Iar în carte, Mark Murphy explică modul în care ar trebui stabilite obiectivele, folosind acronimul HARD, care înseamnă:
Heartfelt – obiectul trebuie să aibă un atașament emoțional.
Animated – să le poți vizualiza în mintea ta, în cel mai mic detaliu.
Required – să fie un obiectiv necesar, ceva pentru care să simți că nu ai de ales, că trebuie să-l atingi.
Difficult – să fie dificil, pentru că cele mai mari realizări provin din cele mai dificile provocări – și tot ele te dezvoltă , te fac mai puternic și mai împlinit .
Ideea e că oamenii își stabilesc obiective tot timpul chiar dacă nu-și dau seama, dar majoritatea sfârșesc prin a fi neîmplinite sau abandonate.
În fiecare an mai mult de 50 la sută dintre oameni se decid de Anul Nou să slăbească, să renunțe la fumat, să facă exerciții fizice, să economisească bani și așa mai departe.
Majoritatea angajaților care lucrează în marile companii participă anual la un proces de stabilire a obiectivelor corporative și individuale.
Până la urmă , cine nu a avut diverse dorințe despre a avea mai mulți bani, un corp mai fit, mai mult succes la locul de muncă, o casă mai frumoasă , și așa mai departe?
Toate acestea sunt obiective.
Și totuși majoritatea oamenilor le abandonează și nu mai ajung să le atingă .
Cartea îți oferă o abordare diferită față de clasica SMART, despre care știm cu toții că este bună pentru stabilirea obiectivelor, dar nu personale, ci pentru cele corporate, iar autorul explică pe larg de ce tehnica SMART nu funcționează .
Este o carte neașteptat de bună , îți oferă explicații relevante și multe studii care să susțină aceste informații . Totuși, tehnica HARD mi se pare destul de grea pentru a o pune în practică , din cauză că fiecare pas este destul de interpretabil și trebuie adaptat pentru fiecare persoană în parte. Probabil ar fi util să lucrezi cu cineva care să-ți țină cadrul de lucru. Dar dacă o pui în practică, rezultatele o să fie mult mai bune, comparativ cu tehnica SMART, care te ajută să-ți stabilești obiective și după să le abandonezi.
Pasaje din carte:
- ”De ce te interesează acest obiectiv?”
Este o întrebare simplă, și o modalitate prin care poți prezice dacă cineva va atinge acel obiective sau îl va abandona la cel mai mic obstacol.
- Unii oameni nu vor să aibă realizări mari, ei vor doar să treacă anii.
- Atunci când ești conectat emoțional la obiectivul tău, când poți vedea și simți obiectivul, când obiectivul pare necesar pentru supraviețuirea ta și atunci când obiectivul tău îți testează limitele, creierul va fi viu – neuronii aprinzându-se literalmente de emoție.
- Deci, de ce nu-și ating obiectivele sau nu realizează lucruri mărețe ?
Răspunsul este pentru că majoritatea oamenilor își stabilesc obiective inadecvate și incomplete.
- Gândește-te la cel mai important obiectiv pe care l-ai atins vreodată.
Poate că ai alergat un maraton, ai dublat veniturile firmei tale, ai slăbit 10 kilograme sau ai inventat cel mai tare produs din industria ta.
Acum pune-ți aceste întrebări:
– Acest obiectiv m-a provocat și m-a scos din zona mea de confort?
– Am avut un atașament emoțional profund față de acest obiectiv?
– A trebuit să învăț noi abilități pentru a-l atinge?
– Investiția mea personală în acest obiectiv a fost de așa natură încât am simțit-o absolut necesară?
– M-am putut vizualiza cum ar fi să îmi ating obiectivul?
Aș fi dispus să pariez că obiectivul care te-a condus la cea mai mare realizare a fost o provocare incredibilă, profund emoțională, extrem de dificilă și foarte importantă. Și, de asemenea, aș paria și pe faptul că așa a fost, după ce ți-ai atins obiectivul, ai fost mai împlinit ca niciodată.
- Cum creezi o conexiune intrinsecă cu obiectivele tale?
Înțelegând lucrurile care te împing la acțiune și cele care te trag înapoi .
Toată lumea are astfel de lucruri, care te demotivează, îți consumă energia, te împiedică să dai 100% din tine și care te fac să vrei să renunți la obiectivele tale. Și sunt lucruri care te motivează și te împlinesc, pe care le iubești în mod inerent, care te fac să dai 100% indiferent de cât de greu vor merge lucrurile.
Așa că, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să identifici lucrurile care te motivează și cele care te trag înapoi . Și acestea le poți afla uitându-te în ultima săptămână sau lună .
- Unele companii încă mai folosesc un sistem destul de învechit de proces de stabilire a obiectivelor numit SMART Goals. Nu numai că nu apar nicăieri acolo cuvintele ca „feel” sau „heartfelt”, dar Specific și Măsurabil sunt elementele care, de obicei, entuziasmează companiile pentru ca transformă fiecare obiectiv într-un număr.
Numerele vin după sentimente. Dacă încerci să slăbești 20 de kilograme, până când nu ai o legătură emoțională profundă cu acest obiectiv, până nu ai niște motive clare să faci asta, numărul ”20” nu te va pune în mișcare.
- Noi oamenii suntem creaturi vizuale și răspundem la imagini. Dacă poți să-ți imaginezi ceva, ai mai multe șanse să atingi obiectivul. Dar dacă vrei să slăbești, dar pur și simplu nu te poți vizualiza ținând o dietă sau făcând exerciții fizice sau fiind o persoana mai slabă – atunci este mai mult decât probabil că obiectivul tău va rămâne nerealizat.
Cel mai mare impediment în atingerea oricărui obiectiv este lipsa de stimulare vizuală.
- Atunci când ți-ai stabilit un obiectiv este foarte important să te întrebi :
„În ce mod acest obiectiv mă va face să mă dezvolt?”
Mai precis, cum mă voi dezvolta ca persoană ca urmare a realizării acestui obiectiv?
- Una din principalele frici pentru care oamenii nu-și stabielesc obiective este teama de eșec.
Cum o poți depăși :
1. Puneți o întrebare foarte simplă:
„Ce se întâmplă cu mine dacă nu reușesc să ating acest obiectiv?”
2. Să luăm exemplul: „Dacă nu reușesc să-mi ating obiectivul, voi muri de rușine”.
Poți găsi vreun exemplu în viața ta (sau chiar în viața altcuiva) în care nu ai reușit să-ți atingi un obiectiv, dar nu ai murit?
Pentru a face un pas mai departe, poți găsi exemple în care rușinea pe care ai simțit-o a fost mult mai mică decât ți-ai imaginat-o la început .
3. După ce ai terminat acest exercițiu, ultimul pas este să rescrii aceste afirmații.
„Dacă nu reușesc să ating acest obiectiv, oamenii vor crede în continuare în mine”.