Cât te costă de fapt, mașina ta?
Înainte de a vorbi despre mașini noi sau second-hand, hai să vedem totuși, dacă merită să-ți cumperi mașină în general, având în vedere că reprezintă una dintre cele mai mari cheltuieli.
Merită să-ți cumperi mașină?
Potrivit direcției de înmatriculări auto, în 2019 s-au înmatriculat peste 160.000 de mașini noi iar peste 600.000 de mașini second hand și-au schimbat proprietarul.
Doar că foarte puțini dintre acești noi proprietari au plătit cash sau cu banii lor, majoritatea mașinilor fiind cumpărate prin credit sau cu bani economisiți, plus ceva împrumut de la pe rude și prieteni.
La noi în România, mașina nu este un mijloc de transport, este o modalitate prin care ne arătăm statutul financiar, altfel nu se poate explica numărul de Porsche-uri și BMW-uri, raportat la nivelul de trai.
Cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie, cu bani pe care nu îi avem, pentru a impresiona oameni pe care nu-i simpatizăm.
Dave Ramsey
“Cum? Adică să nu am mașină?”
Acum câtiva ani în urmă m-am hotărât să-mi vând mașina.
De ce?
Pentru o mașină cu costuri foarte mici, pe care o avea la vremea respectivă, deținerea ei mă costa aproximativ 600 de lei pe lună. Asta înseamnă un total de peste 7.000 lei anual.
În urma acestei constatări, am făcut un calcul: dacă aș fi mers la serviciu zilnic cu taxiul, 7 km dus-întors, și aș fi închiriat mașină de două ori pe an pentru a merge de la Oradea la Suceava, plus câteva deplasări lunare cu taxiul în oraș, la final de an ieșeam cu puțin peste 4.000 de lei. Asta înseamnă o economie de 3.000 de lei anual.
Deci, în cazul meu, mașina era o nevoie?
Clar NU!
Atenție! Nu este greșit să ai o mașină, doar îți recomand să afli cât te costă de fapt, mașina ta.
Calculator costuri mașină
Pentru asta îți recomand site-ul https://autocosturi.ro/, care îți calculează costurile de întreținere, combustibilul în funcție de numărul de km pe care îl faci, consumabile, reparații, taxe și deprecierea anuală. Sau o poți calcula tu manual. (dar fii sincer și ia în calcul absolut toate cheltuielile)
Alternative:
- Taxi, Uber sau alte servicii de car sharing.
- Transportul public
- Bicicleta, trotineta electrică sau, de ce nu, mersul pe jos.
Sau toate combinate în funcție de necesități.
Și acum, după ce am lamurit ce presupune să deții o mașină și care sunt alternativele, hai să vedem când nu ar fi oportun să îți cumperi mașină.
Când să nu-ți cumperi mașină:
- Când vrei să ți-o iei cu un credit;
- Când mașina te costă toți banii pe care i-ai economisit;
- Dacă mașina pe care o vrei depășește veniturile tale pe 6 luni.
Mașină nouă vs. Mașină second
Dacă în continuare ai nevoie de mașină, o să analizăm care este varianta mai bună dintre o mașină nouă și una second-hand. Ca să fie simplu de înțeles, o să facem un studiu de caz.
Aceste calcule sunt aproximative și generale, raportate la valorile reale din piață la momentul acesta, iar pentru leasing am folosit calculatorul pus la dispoziție de un dealer auto.
Avem 2 personaje: Vasilică și Georgică, care-și cumpără ambii același model de mașină, mai exact un Duster, dar unul alege să o ia nouă iar celălalt, second hand.
În cazul lui Georgică, care a ales mașina nouă, prețul Dusterului este de 18.500 euro, varianta confort. Și pentru că nu are acești bani cash, decide să o ia în leasing pe 5 ani, cu un avans de 25%, la o rată lunară de 263 de euro.
În schimb, Vasilică și-a făcut niște calcule și în urma lor a decis să își cumpere un Duster din 2016 cu 50.000 de km de pe Autovit, la prețul de 8.000 euro, plătind aproape dublu pe o mașină veche de 5 ani, față de Georgică care și-a luat mașină nouă.
După această perioadă de 5 ani, în care se finalizează și leasingul, atât Georgică cât și Vasilică, decid să-și schimbe mașinile.
Conform statisticilor, o mașină nouă în 5 ani se devalorizează cu minim 50%, iar prețurile din piața second hand confirmă asta.
Așa că Georgică vinde Dusterul cu 9.250 euro, pierzând 11.155 euro din prețul total plătit. Valoarea mașinii noi, ieșită de pe poarta fabricii scade foarte mult în primii 3 ani, dar după, are tendința să atingă un preț minim, de unde nu mai scade.
În schimb, Vasilică o vinde cu un preț de 5.000 euro, acesta fiind prețul mediu al unui Duster din 2016, având o pierdere de 3.000 euro, însemnând de 4 ori mai puțin decât Georgică.
- Chiar dacă a scos din buzunar aproape dublu la început, după 5 ani are doar o pierdere de 3.000 euro față de 11.155 euro cât are Georgică.
- Dacă luăm cazul în care nu vinde nici unul dintre ei mașina, valoarea efectivă plătită de Georgică, după 5 ani, este de 20.405 euro, aproape de 3 ori mai mare decât a lui Vasilică.
Concluzia?
O tragi singur.
Avantajele și dezavantajele unei mașini noi față de una second hand.
Avantaje mașină nouă:
- Siguranță;
- Garanție;
- Tichete de la stat (cum este programul rabla);
- Dotări mai noi.
Avantaje mașină second-hand:
- Cost de achiziție mic;
- Multe modele disponibile (piața second fiind foarte mare și variată);
- Devalorizare mai mică.
Dezavantaje mașină nouă:
- Cost mare de achiziție;
- Costuri mari la service;
- Poliță CASCO obligatorie;
- Devalorizare mai mare.
Dezavantaje mașină second-hand:
- Vicii ascunse: daune anterioare, kilometraj modificat;
- Riscul la defecte majore (pentru că nu mai este în garanție și o repari pe costurile tale);
- Taxe mai mari.
Concluzia finală
Dacă te gândești în continuare să îți cumperi mașină, care este cea mai bună alegere, mașină second sau mașină nouă?
Răspunsul meu este: mașină de serviciu!
Pentru că nu o cumperi, nu plătești taxe, nu plătești întreținere și service-uri, nu plătești asigurare și ai CASCO gratuit.
Dar răspunzând obiectiv la întrebare, cea mai bună variantă este să-ți faci calculele și să vezi ce se potrivește cel mai bine în situația ta, în funcție de nevoi, venit, modul de utilizare, etc.
Varianta video
Pentru a înțelege mai ușor această comparație, am creat și varianta video a acestui articol, pe care ți-l recomand să-l urmărești.
Tu ce varianta ai alege?
Nu ezita să ne împărtășești răspunsul tău în comentariile de mai jos.
Cheltuieli pentru o perioada de 5 ani de cand detin masina:
An masina – Km 2005 – 159428 km
Pret masina 3 066 €
Acte inmatriculare RO 132 €
Asigurare 522 €
Impozit 61 €
ITP 95 €
Rovinieta 134 €
Reparatii 2 280 €
Mentenanta (Spalat, schimbat roti, schimb ulei/filtre etc..) 739 €
Alte cheltuieli (lichid parbriz, folii geamuri, covorase etc..) 242 €
Consum benzina = 9,5% pentru 35023 km parcursi 3 647 €
TOTAL 10 918 €
Cheltuieli lunare cu masina?
182 € / luna (~900 lei)
Stau sa ma intreb, cei care au masini noi, si-au facut calcule sa vada cat platesc lunar pentru masina?
Daca as calcula foarte nedetaliat, Georgica din exemplul tau, ar avea minim 308 € / luna cheltuielile cu masina (am calculat doar pretul masinii 18500€ / 5 ani / 12 luni), fara sa mai iau in calcul Asigurarea/Impozitul/Rovinieta etc..
Mulțumesc Radu pentru exemplu.
Din punctul meu de vedere toată lumea ar trebui să-și facă aceste calcule și nu zic să-și vândă mașina după, dar să fie conștiente de ele.
Articolul este relativ ok, dar site-ul pentru calculatie e praf , bate campii cu gratie .
Sunt de acord cu tine. Articolul e scris acum mai bine de un an când era încă activ calculatorul de pe platforma lui Lorand, care era foarte bine pus la punct, dar care nu mai este activ. Așa că a trebuit să-l înlocuiesc cu acesta care nu este cel mai reușit, dar te poți folosi de el prea a-ți crea o imagine.
Dacă găsesc altul mai ok, o să înlocuiesc link-ul.