Cei mai mulți dintre noi optează să se acomodeze în loc să iasă în evidență.
Adam Grant
Despre carte:
Originalii de Adam Grant este o carte care explorează natura creativității, inovației și a liderilor vizionari. Cartea se bazează pe cercetări și exemple practice și oferă o perspectivă captivantă asupra modului în care cei cu idei neconvenționale pot să facă schimbări semnificative în lumea în care trăim.
Adam Grant argumentează că originalitatea nu este rezervată doar unor persoane excepționale, ci poate fi cultivată și dezvoltată în oricine. Cartea explorează miturile legate de creativitate și oferă exemple concrete de cum anumite persoane au reușit să creeze și să implementeze idei originale în diverse domenii, precum afaceri, știință, educație și artă.
Prima secțiune a cărții se axează pe administrarea riscurilor implicate de generarea, recunoașterea și comunicarea ideilor originale.
A doua secțiune se ocupă de alegerile noastre atunci când trebuie să cântărim originalitatea, pornind de la dilema coordonării temporale, deoarece adesea este mai riscant să acționăm mai devreme decât mai târziu.
A treia secțiune a cărții abordează modul de dezvoltare și susținere a originalității în familie și la serviciu. Autorul examinează cum se cultiva originalitatea la copii, punând întrebări legate de modul în care părinții, frații și modelele conturează tendințele noastre rebele.
Un concept important discutat în carte este importanța eșecului în procesul creativ. ”Originalii” nu se descurajează de eșecuri, ci le văd ca pe o oportunitate de învățare și de îmbunătățire. Cartea oferă exemple de cum eșecurile pot fi transformatate în resurse pentru a deveni mai buni în ceea ce facem și pentru a inova.
De asemenea, cartea subliniază rolul crucial al mediului în care trăim și lucrăm în dezvoltarea originalității. Se pare că un mediu care promovează diversitatea de idei, încurajează dezbaterile și permite exprimarea liberă a opiniilor poate stimula creativitatea și inovația. Cartea oferă exemple concrete de organizații și lideri care au creat astfel de medii și au obținut rezultate remarcabile.
Mie mi-a placut foarte mult cartea, este scrisa in modul tipic al autorilor din domeniul cunoasterii, destul de asemantoare ca si structura cu alte carti cum ar fi ”Exceptionalii”, ”Deep Work” sau alte carti scrise de profesori universitari.
Totusi, cartea nu oferă soluții clare sau strategii practice pentru a gestiona multe din situatiile abordate in carte. Ofera la final cateva actiuni practice, dar le consider destul de superficiale in raport cu continutul si valoarea din carte.
Pasaje din carte:
- Psihologii au descoperit că există două căi spre succes: conformitatea și originalitatea. Conformitatea înseamnă să urmezi mulțimea pe căile convenționale și să menții statu-quo-ul. Originalitatea înseamnă să apuci pe cărări mai puțin bătute, să lupți pentru un set de idei sau de valori inedite.
- Nota distinctivă a originalității este respingerea impulsului de a accepta șablonul preinstalat și alegerea de a căuta dacă există o opțiune mai bună. Punctul de start este curiozitatea: a cugeta de ce există un șablon din capul locului.
- Un volum tot mai vast de dovezi sugerează că antreprenorilor nu le place riscul mai mult decât nouă – și aceasta este concluzia rară asupra căreia mulți economisti, sociologi și psihologi au ajuns să cadă realmente de acord. Mulți întreprinzători își asumă o mulțime de riscuri – dar aceia sunt întreprinzătorii care dau greș, nu cei din poveștile de succes.
- Oamenii care aleg să lupte pentru originalitate sunt aceia care ne propulsează pe toți înainte. După ce ani întregi i-am studiat și am interacționat cu ei, sunt șocat de faptul că trăirile lor interioare nu sunt diferite de ale noastre. Sunt cuprinși de aceeași teamă, de aceleași îndoieli care ne încearcă și pe noi, ceilalți. Ceea ce îi deosebește este faptul că au hotărârea launtrică de a trece oricum la fapte. Ei știu, în adâncul inimii, că eșecul le va aduce mai puține regrete decât refuzul de a fi încercat.
- Șansele de a produce o idee influentă sau de succes sunt în funcție de numărul total de idei generate. Mulți oameni nu reușesc să devină originali deoarece produc puține idei, după care sunt obsedați să le șlefuiască până la perfecțiune.
- Tergiversarea poate fi inamicul productivității, dar poate fi o resursă de creativitate. Când planificăm totul în avans rămânem adeseori atașați de structura pe care am creat-o, închizând ușa posibilităților creative care ar putea să răsară în câmpul nostru vizual.
- Pionierii, în comparație cu coloniștii, au șanse de 6 ori mai mari să eșueze în decizii. Dezavantajele de a fi primul la mutare sunt adesea mai mari decât avantajele.
- Cercetările arată că adolescenții sfidează regulile atunci când acestea le sunt impuse într-o manieră autoritară. În schimb, atunci când părinții impun reguli și oferă o motivație rațională clară, este mult mai puțin probabil ca adolescenții să le încalce.
- Ne putem permite să acordăm copiilor un mare grad de libertate dacă le explicăm consecințele acțiunilor lor asupra altora și subliniem modul în care alegerile morale corecte demonstrează un caracter bun.
- Irving Janis, psiholog de la Harvard, a identificat gândirea de grup drept principalul vinovat pentru numeroasele dezastre din politica externă americană. Conform psihologului, gândirea de grup are loc atunci când oamenii „sunt profund atașați de un intragrup foarte coeziv”, iar dorința lor de apartenență este mai puternică decât motivația lor de a evalua alternativele de acțiune.
- Biasul de confirmare: atunci când avem o preferință, căutăm informațiile care o susțin și trecem cu vederea informațiile care o contrazic.
- Când angajamentul nostru față de atingerea unui obiectiv este pus la îndoială, cea mai bună soluție pentru a ne urma drumul este să avem în vedere progresele pe care le-am făcut deja.
- Furia contracarează apatia: simțim că am fost nedreptățiți și suntem impulsionați să luptăm. Furia poate fi folosită în loc de curaj pentru a acționa.