Singura modalitate de a învinge competiția este să nu mai încerci să învingi competiția.
Strategia oceanului albastru
Despre carte:
Strategia oceanului albastru de Renee Mauborgne și W. Chan Kim care sunt de părere că o concurentă pe viață și pe moarte nu duce decât la un ocean roșu însângerat, în care rivalii se luptă pentru un profit în scădere.
Cartea este bazată pe o analiză a 150 de mișcări strategice, acoperind peste 100 de ani și 30 de ramuri industriale, și care ne demonstrează că succesul durabil vine nu din înfruntarea concurenților, ci din crearea de noi spații de piață neexploatate.
Cele mai multe strategii de marketing se focalizează pe modalități de depășire și învingere a competiției, ca să poată supraviețui companiile în oceanele roșii. Iar autorii sunt de părere că o companie, pentru a avea succesul dorit, de fapt trebuie să caute „oceanele albastre” adică să ofere produse și servicii noi sau să caute clienți noi. Așa cum au făcut cateva companii precum Starbucks sau Cirque du Soleil.
Strategia oceanului albastru este considerată o carte de referința pentru cei care sunt la început în zona de business, fiind vândută în peste 3.5 milioane de exemplare și tradusă în 43 de limbi.
Mie personal mi s-a părut destul de tehnică și de greu de digerat, dar nici subiectul nu ma prins foarte mult, am citit-o cu scopul de a caută anumite informații de care aveam nevoie în momentul de față.
De reținut:
- Să ne concentrăm asupra oceanului roșu înseamnă, prin urmare, să acceptăm factorii de limitare ai războiului – terenul limitat și necesitatea de a învinge un inamic pentru a reuși – și de a nega puterea distinctivă a lumii afacerilor: capacitatea de a crea un nou spațiu de piață care este necontestat.
- Nu vă mai faceți griji pentru ceea ce face concurență. Fă-o irelevantă.
- Utilizați cadrul cu patru acțiuni pentru a vă diferenția produsele/serviciile:
– Reduceți: ce factori ar trebui reduși cu mult sub standardul industriei?
– Creați: ce factori pe care industria nu i-a oferit niciodată ar trebui creați?
– Îmbunătățiți: ce factori ar trebui ridicați cu mult peste standardul industriei?
– Eliminați: care dintre factorii pe care industria îi consideră indispensabili ar trebui eliminați?
- 6 cai prin care să reconstruiești granițele pieței:
1. Priviți spre industrii alternative.
2. Priviți spre grupurile strategice din interiorul industriei.
3. Priviți spre lanțul de cumpărători.
4. Priviți spre ofertele complementare de produse și servicii.
5. Priviți spre atracția funcțională sau emoțională exercitată asupra cumpărătorilor.
6. Priviți în viitor.
- Căutați non-clienți și noi segmente de piață care au valori în comun cu baza dvs. actuală de clienți.